PF

2kommentarer

Nu har det hänt något. Jag vet knappt vad för jag hänger inte alltid med i svängarna. Men klart är att jag tycker det känns som någon/några har missuppfattat något och missat poängen med det hela. Jag pratar om periodisk fasta.
Varför nämns ordet diet om pf? Ja, det kanske ses som en diet. Men jag skulle mer vilja kalla det livsstil. En förbaskat bra livsstil. Det finns vetenskapliga belägg för att det är bra för kroppen. Våra celler stressas av för mycket energiintag dagarna i ända. Det känns för mig väldigt självklart att det är så. Och inget konstigt med det. Det är väl egentligen konstigare att trycka i sig processad mat och sötsaker hela dagarna?! Sen drar jag det till ytterligheter nu det är jag medveten om. Det finns de som äter helt okej. Okej mat och okej mycket även fast de inte fastar. Men flertalet av oss gör det inte.
För mig handlar pf om ett rejält uppvaknande. Att inse att våra kroppar mår bättre av bra mat och lagom mycket mat. Vi skulle alla må bättre om vi åt mindre. Och massproduktionen av mat skulle vara tvungen att upphöra. Matkontot krymper automatiskt. Inte helt fel.

Sen finns det dom som kanske går in för det här med fastan lite väl hårt. Jag upplever det nästan som en tävling ibland när jag läser diskussioner på Facebook i en grupp om pf. Det är helt säkert så att det inte är bra att späka sig för mycket heller. Vissa näringsämnen måste vi allt ha i oss. Dessutom klarar nog inte alla att köra periodisk fasta pga tidigare matmissbruksproblem. Men den övervägande delen av befolkningen klarar det. Och har man hajat allt rätt så är det ingen diet. Man gör det inte för att gå ner i vikt. Man gör det för övriga hälsofördelar. Det här är ingen sån där vanlig dietfluga som drabbat oss. Periodisk fasta är något helt annat. Här för att stanna och bli en naturlig del av våra liv. Det är synd att en del blir så rädda att de måste smutskasta det och tala illa om det.

Hur går det då för min egen del med pf? Nja, sådär. Jag försöker fasta men jag äter alltid något litet under fastetimmarna. Linssoppa är favoriten. Jag började som bekant studera i måndags och därför har det inte gått jättebra med fastan denna veckan. Men jag kommer igen.

Ljus och kärlek <3

2 kommentarer

Frida

02 Sep 2013 21:18

Är det äpple och kanel du har i yoghurten? Ser smarrigt ut!:) Kram

Frida

02 Sep 2013 21:19

Är det äpple och kanel du har i yoghurten? Ser smarrigt ut!:) Kram

Kommentera

Publiceras ej