Tungmassage

0kommentarer

kallas voice recovery på engelska är nog en ganska viktig massage egentligen.
Den används mest av människor som använder rösten proffessionellt men jag kan själv känna behov av att massera min tunga ibland.
Jag fick idén en gång för längesen när jag såg Robyn i ett tv-program prata om att hon brukade massera sin tunga. Sen har jag inte hört så mycket om det men ibland gör jag det så gott jag kan på mig själv.
Det kan hjälpa även mot migrän, tinnitus och yrsel så det är inte helt fel.
Visst låter det konstigt och jag slår vad om att många av er som läser detta aldrig ens tänkt tanken att man kan massera sin tunga. Men den är ju en ganska viktig muskel som jobbar hårt så varför inte.
På nätet kan jag läsa att en tungmassage tar en halvtimme och då masserar massören även utanpå kroppen.
Dels i nacken och dels käkarna. Men i munnen har massören plasthandskar och en duk av något slag för att få bra grepp om tungan. Den är lite hal annars.  Jag brukar ta en frottéhandduk och klämma lite här och där på tungan. Prova själv för att känna om du har ont :-)
 
Ljus och kärlek! <3
Robyn, tungmassage,

Kommentera

Publiceras ej