Borde ha

0kommentarer

skrivit något här hela veckan. Har väl saknats inspiration dessvärre. Och nu ligger jag här i sängen och är lite upprörd över allt möjligt. Först för att barnen tror jag är någon allmän mamma som man kan störa hur mycket som helst. Jag får aldrig sova för dom. Både natt och morgon blir jag störd. Det orkar jag inte alltid. Han som snart är 5 år borde kunna smyga upp själv och kissa och sen sätta sig med surfplattan så nu jobbar jag på att ge honom självförtroendet att göra det. Tror nämligen det är det som saknas. Han tror han måste fråga om allt hela tiden. Bra i och för sig men...
Blir också irriterad på en del som ska vara motvals ibland bara för att. Eller som är för fega/ sega att ta tag i ett nytt levnadssätt själva. Det är meningen att vi ska upptäcka nya sätt att leva nu för att spara på jordens resurser. Periodisk fasta är ett steg i den riktningen. Det är min fulla övertygelse. Det är ingen diet i vanlig mening.
Däremot behöver inte våra kroppar all den mat vi stoppar i den. Genom att fasta märker vi det och automatiskt kommer de flesta av oss bli mindre sugna på onyttigheter och dessutom inse att det finns annat i livet än mat. Många är upphängda kring mat. Jag själv också. Men i och med att jag provat fasta så har min "ätstörning" (att tro jag svälter ihjäl utan mat) nästan gått över. Det finns dom som har fått för sig att det hetsar till ätstörning att fasta. Men nej, inte om du är frisk för övrigt och inte varit på gränsen till bulimi el anorexi tidigare.
Det finns 5:2 fasta, 16:8 fasta 20:4 fasta och allt möjligt. Man väljer vad som passar en bäst. För längesen levde folk på det de jagade själva. Så på morgonen när de vaknade fanns knappt något att stoppa i magen annat än vatten, kanske lite bär eller något annat grönt eller frön och nötter. På kvällen kom jägarna hem med bytet och det blev ett skrovmål. De kropparna mådde garanterat bättre än våra det kan jag lova.
Så periodisk fasta handlar inte om någon diet. Det handlar om en livsstil. Och ja, om man sköter den livsstilen bra kan du säkert leva längre. Men det är ändå förutbestämt hur länge du ska leva så det behöver du inte tänka på. Men kanske du skrivit in i din livsplan att börja med periodisk fasta för att på så sätt få ett långt och hälsosamt liv. :-)

Jag halvtittade på ett tv-program häromdagen om en japan som uppfunnit det mesta du kan komma på. Disketten, pekskärmen mm. Han var över 80 år och pigg och vital som en lärka. Han mediterade en del, åt ett mål mat om dagen samt simmade mycket. Att tro att han skulle varit lika pigg om han som vi i Väst frossat i gräddbakelser och andra kaloririka maträtter vore nog dumt. Har du aldrig känt hur slö du blir av mat? När du ätit en härlig och god måltid! Det handlar mest om VAD du stoppar i dig. Och att du stoppar i dig för mycket.

Nu är det så att jag älskar mat och att äta. Men som sagt, efter lite fasta känner jag inte samma behov och det är en enorm befrielse. Och ni behöver inte va rädda att jag svälter mig för sån är inte jag :-)

Ljus och kärlek <3

Kommentera

Publiceras ej