Det här med mat

0kommentarer

Alltså......det här med mat! Det är ju superviktigt vad vi stoppar i oss och hur det är tillagat m.m. Det är viktigt både för oss själva och för våra medmänniskor och vår jord. Om vi visste hur saker och ting framställs så tror jag vi skulle välja bort väldigt mycket föda. Jag är medveten om allt detta och ändå är jag inte särskilt duktig på att "göra rätt" och "köpa rätt" i alla lägen. Men jag är medveten om det och det är en viktig början! För hur ska vi kunna förändra något så länge vi inte är medvetna om felen och bristerna!? Men jag är förvånad över hur många av mina medmänniskor som inte bryr sig! Ja, inte bryr sig eller inte orkar bry sig eller inte tror att det är något farligt eller fel med maten som säljs i affären. Det finns de som inte ens tror på att det som säljs i en butik till oss som konsumenter skulle kunna vara fel!! Usch, det är så hemskt jobbigt att höra såna kommentarer för självklart är vi lurade! Så himla grundlurade med en del produkter så det är äckligt! Det är dags att vi vaknar upp och tänker till och blir kritiska till allt som samhället och i detta fall livsmedelsverket och handlarna vill mata i oss både bokstavligt och bildligt talat.
Egentligen hade jag tänkt börja det här inlägget med konsten att laga mat! För en del tycker det är så svårt att laga mat. Det är det inte! Jag kan göra avancerade saker om jag vill men det gör jag oftast inte. Det är också så skrämmande när mina medmänniskor blir störtimponerade av något jag bjuder på som i själva verket är så superduperlätt att laga och oftast inte avancerat alls. Livsmedelsverket skor sig på detta och säljer pulverpåsar till det mesta!!!! Va, jag fattar verkligen inte grejen med dom!?! Som en bekant sa häromdagen: -"Vad är det egentligen i den där Korv Stroganoff påsen?" Och det undrar jag också!? Vad kan det vara liksom? Att göra korv stroganoff är ju något av det enklaste. Det krävs korv, kryddor, tomatpuré, (ketchup), lök, mjölk och grädde........klart!
Potatisgratäng är också en sån där superenkel sak som jag en gång sett tillagas från påse och en sak är säker. Det är MYCKET enklare att göra potatisgratäng utan pulverpåsen än med!!
Varva bara lök, potatis och kryddor i en form. Häll över mjölk och grädde och lägg på oss. In i ugnen en stund...klart!
Jag vill inte vara en moralkärring men det är dags att fixa till matvanorna nu! Forma om hela ditt liv så du trivs med allt och hinner laga mat. För i ärlighetens namn så går det fort att laga enkel vardagsmat!


Angående våra matvanor har jag mer att säga så jag återkommer........

Ljus och kärlek! <3<3
 

Kommentera

Publiceras ej