Atlaskotan

0kommentarer

I helgen var jag och mamma på hälsomässa i Älvsjö på Stockholmsmässan. Det var en lång och intensiv dag men det var skoj och givande. Det är en blandning av gamla hederliga och numer vanliga behandlingar som ställer ut, blandat med nyare alternativbehandlingar, tidningar, bokhandlare och praliner och torkad frukt m.m
Där fanns även snygga underkläder, sexleksaker, fotriktiga skor m.m.
Ja, som du förstår så var det oerhört många utställare. Jag hade föresatt mig att jag skulle gå till de terapeuterna som jobbar med att behandla atlaskotan. Atlaskotan är den som sitter högst upp i nacken och den halkar lätt på sned om du skadar nacken på något sätt eller har spänningar under en längre tid. Det är vanligt att whiplashskadade gör en behandling av atlaskotan och de blir oftast väldigt mycket bättre.
Om atlaskotan har halkat ur sitt läge påverkas hela kroppen. Hela du kommer ur balans. Exempel på symptom kan vara migrän, huvudvärk, yrsel, dimsyn, magproblem, balansproblem, tinnitus, spänningar i nacke, axlar och bröstrygg m.m.
Jag fick fylla i ett papper med vilka symptom jag har och fyllde i samtliga utom tinnitus. Jag går inte runt med huvudvärk jämt men det är ofta som jag känner tendenserna till det. Jag drabas lätt av yrsel och ostadighet och har ju definitivt problem med magen och dimsyn........ja det ska vi inte prata om!
Sen var det dags för själva undersökningen. Jag fick börja med fotograferas bakifrån och från sidan medans jag stod på bestämda punkter och tittade på linjer framför mig. Då syntes det tydligt att jag bakifrån ser ut som ett C. Lutar lite åt höger med över- och underkroppen samt att bålen och höften är lite åt andra hållet. Från sidan såg jag helt okej ut, endast hakan som har en tendens att vilja sticka för långt framåt. Sen fick jag ställa mig med fötterna på varsin våg och slappna av. Då visar det sig att jag har 5 kg mer tyngd på höger ben än på vänster!! Det var rätt så anmärkningsvärt. Det hela slutade med att jag bokade behandling av den här kotan som orsakar så mycket bekymmer. Den 11 januari åker jag till Gnosjö där den närmaste terapeuten finns. Det är en dyr behandling men allt som kan göra våra kroppar starkare och friskare är värt pengar!!
Behandlingen går till så att man först masseras och mjukas upp i muskler och leder. Sen avslutar man med att med ett verktyg massera musklerna långt in i nacken och nackrosetten. Det gör inte ont och är helt ofarligt men kan göra väldigt mycket gott efteråt. Det räcker med en behandling och efter det återkommer man efter en månad för lite mer massage och se hur man mår. Sen ska det nog inte behövas mer utan kotan är på plats igen.
Helt fantastiskt ska det bli. Nästan så jag ångrar att jag inte bokade tid nu snart!
 
Här kan du läsa mer: www.atlaskotan.net och www.atlaskotan.se
 
Du som funderar på att prova en behandling av något slag. Allt från massage till atlasbehandling. Gör det! Släpp spärren du har och uppsök en terapeut. Man kan få prova några stycken innan man hittar den som passar en. Kanske du hittar flera som du alternerar mellan. Och du som sätter undan pengar längst ner i budgeten till sånt här du får tänka om! Din kropp och hälsa är viktigare än något annat! Vi behöver alternativa behandlingar. Läkare är så begränsade i sitt kunnande utan vi behöver en kombination av båda världar. Än så länge får vi lista ut bästa kombinationen själva men i framtiden kommer de här båda världarna att samarbeta, det är jag säker på.
Din kropp är din hela dagarna och den kräver att du tar hand om den på alla sätt och vis!
 
 
Ljus och kärlek!
<3 <3 <3 <3 <3
 
 

Kommentera

Publiceras ej