Min farmor och farfar....

1kommentarer

...gick över till andra sidan väldigt tätt i våras.
Det var en tung vår på många sätt och vis och att förlora dom känns tungt och tomt! Jag vet att dom finns fortfarande. Kanske närmare nu än när vi levde i samma dimension. Men ändå....kan inte prata med dom lika lätt nu. Saknar dom! Saknar Er!!! <3
 
Ändå var det på deras begravningar som mina tanka om en blogg tog fart på allvar. Jag gick på jobbet och moppade golv och dammade samtidigt som jag funderade på vad jag ville minnas av dom, vad jag ville säga till dom att jag kommer ihåg. Jag skrev en minnestext först till farmor som gick vidare först och sen till farfar.
Jag ger er dom nu! Bara för att jag blev rätt så nöjd och för att de berörde. Hoppas de kan beröra även dig som inte kände dom och som aldrig träffat dom!
 
 
Av min farmor minns jag:
* Trygghet under taket på trappan i skydd från helikoptrar och läskiga skabbrävar.
* Varma och kärleksfulla, men ack så nariga och vassa händer.
* Händer som skrapade lotter snabbare än någon annan.
* Det stående svaret: "Ja, det får vi hoppas" När man själv sa: "Hej då, vi ses.!"
* Den ständiga frågan: "Vad ska jag bjuda på nu då?" När man tittade in och inte alls behövde bli bjuden på något.
* Ett varmt kök där det alltid brann i spisen.
* Chokladgröt
* Hur vi hämtade ägg i lagården.
* Stuvade morötter och stekt falukorv i djup tallrik
* Småkakor som jag blev matad med av snälla fastrar och sen inte kunde stoppa i min mun på flera år.
* Skopan i köket att dricka vatten ur.
Nu ses vi inte mer i den här världen kära farmor. Min i himlen ska vi äta kakor och skrapa lotter med vinst varje gång ;)
Jag saknar dig! <3
 
36 dagar efter att farmor gått vidare så kom hon och hämtade farfar. På hans begravning läste jag följande:
 
Farfar:
Du påminde mig ofta om tiden som flytt. Vad vi gjorde och hur jag var som barn.
Jag uppskattade alltid dessa påminnelser och nu lever jag vidare med dina minnen.
- Vi byggde hus och jag klättrade upp bakom dig på stegen så du blev rädd att jag skulle ramla ner.
- Vi körde traktor och ringvältade åkern.
- Du fick under en period alltid bära mig till bilen efter besök hos er för jag vägrade åka hem annars.
- Dessutom ville jag alltid ha med mig den lilla kopparhinken hem och du lät mig ofta få låna den.
- Jag minns hur du luktade cigarettrök. Jag försökte allt övertala dig att sluta.
- Du var fotboll för mig.
- Jag minns hur du ofta visslade.
- Jag minns hur gu ogillade grönsaker men gillade rikligt med smör på smörgåsen.
- Jag minns dina kepsar med grön genomskinlig skärm.
- Jag minns hur vi ibland besökte Olstorp dagen efter en danskväll. Det var väldigt spännande.
- Jag minns och tycker det är särskilt roligt att jag i samband med min 25-årsdag fick visa er min arbetsplats på Dalarö och den stora huvudstaden.
- Tack för allt farfar! Jag saknar dig och dina varma kramar.
<3
 
 
 
 

1 kommentarer

Frida

30 Aug 2012 21:59

Väldigt fint skrivet! <3 Kram vännen

Kommentera

Publiceras ej